Išsikrovė hibridas/elektromobilis – kaip tinkamai pasielgti?

išsikrovė hibridas kaip elgtisKiekvienas žinome tą situaciją kai automobilio degalai – jau į pabaigą ir tenka sukti galvą kaip nuvažiuoti iki artimiausios degalinės. Įstrigti kur nors kelio pašonėje – košmarus kelianti situacija, tačiau įpylus degalų dažniausiai vėl galime sėkmingai vairuoti automobilį.

Tačiau ką daryti tokiu atveju jei vairuojame automobilį ar hibridinio pobūdžio variantą, visiškai kitokį “žvėrį” nei įprastą vidinio degimo variklio automobilį?

Čia rasime visiškai kitokį variklio sudėjimą nei įprastai, vyraus ir elektrinis motoras, todėl įstrigimas šalikelėje gali būti kur kas keblesnė situacija nei tikėjomės iš pradžių.

Šiame straipsnyje apie tai kaip elgtis su įstrigusiu hibridiniu automobiliu.

Elektrinio pobūdžio automobilis – kur kas kitoks nei tradicinio

Paprastai elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai gamintojo jau yra apsaugoti nuo visiško automobilio akumuliatoriaus išsikrovimo, kadangi tai gali pakenkti svarbiausiams automobilio komponentams.

Na, o jeigu tokia situacija vis dėl to įvyksta, tuo metu reikia vykti į automobilių saloną (gali būti net pačio gamintojo atstovybę) kur būtų galima rasti specialią įkrovimo stotelę pilnam automobilio įkrovimui nuo nulio.

Neretai hibriduose galima rasti ir papildomą akumuliatoriuką kuris palaiko ne pačio variklio, tačiau visų kitų mašinos priedų ir sistemų veiklą – radiją, elektrinius langus, apšvietimą, vairo stiprintuvą ir t.t.

Prikelti vien šį akumuliatoriuką – nėra itin sudėtinga, užteks atgaivinti jį įkrovus nuo kito energijos šaltinio, kaip ir tradiciniame automobilyje. Tiesa, jeigu vis dėl to įvyksta visiškas automobilio iškrovimas, tuomet be specialios stotelės nebus apsieita.

O ką daryti tokiu atveju kai visos elektrinės sistemos ir akumuliatoriai hibride veikia, tačiau paprasčiausiai pritrūko įprastinių degalų? Ar užteks kuro nuvykti iki degalinės? Atsakymo į šį klausimą vieningo nėra, tai labai priklauso nuo to kaip automobilis naudoja savo elektrinį motorą ir vidinio degimo variklį vieningoje sistemoje.

Tik labai nedaug hibridų gali keliauti “tuščiomis”

Kaip ir minėjome, ne visi elektros motorą turintys automobiliai veikia vienodai. Labai priklauso nuo tai kokio principo hibridą jūs tūrėsite – dalinį ar pilną.

  • Dalinis hibridas, dar vadinamas “švelniuoju” bus mažiausiai priklausomas nuo savo elektroninių įtaisų ir savo akumuliatoriaus. Elektrinis motoras šiuo atveju atlieka kur kas smulkesnę funkciją ir labiau yra naudojamas pagerintį automobilio veikimą bei padėti taupyti degalus.

Tiesa, dėl silpnesnio motoro, pasibaigus degalams jūs negalėsite daugiau niekur keliauti, kadangi motoras neturės pakankamai galios tempti automobilį.

  • Pilnas hibridas, turės vidaus degimo variklį, tačiau kartu ir žymiai galingesnę elektrinių motorų sistemą. Tokiu atveju, laisvai galima važiuoti vien elektros energija, jei tik to reikia. Tarp kitko, čia vidinis variklis būtent ir padės įkrauti automobilio elektrinį akumuliatorių.

Juos dažniausiai galima krauti ir iš tiesioginio elektros tinklo – todėl su tokiu automobiliu jūs keliausite praktiškai kaip su pilnu elektromobiliu.

Tiesa, daugumoje hibridinių automobilių vis dar neatsisakoma gero vidinio degimo variklio, kuomet nusėda elektrinis akumuliatorius, jis pradeda važiuoti įprastiniu kuru.

Apie tai kokią energiją naudoti automobilio važiavimui dažniausiai nustato pats automobilis automatiškai, priklausomai nuo akumuliatoriaus įkrovimo padėties ir to, kaip agresyviai yra spaudžiamas akseleratoriaus pedalas.

Kai kuriuose modeliuose pats vairuotojas gali junginėti važiavimo rėžimus ir važiuoti elektra iki tam tikro akumuliatoriaus iškrovimo lygio.

Taigi, ar galėsite nuvykti iki artimiausios degalinės besibaigiant kurui iš esmės priklausys nuo jūsų hibridinio automobilio tipo. Tiesa, dauguma iš jų neleis keliauti vien elektra jei vidinio degimo variklio kuro bakas yra ištuštėjęs.

Grynas elektromobilis – transporto priemonės kur degalai neaktualūs

grynas elektromobilisNauji elektrinių automobilių sprendimai visiškai nesusiduria su degalų pasibaigimo problema varomi vien pagrindinio didelio akumuliatoriaus maitinančio elektrinio variklio sistemą.

Vienas populiariausių modernių elektromobilių pavyzdžių, dažnai Lietuvos gatvėse matomas – “Nissan Leaf”. Jam išjudinti užtenka vos vieno nedidelio variklio kraunamo akumuliatoriaus.

Tuo tarpu kur kas prabangesnis “Tesla Models 3” naudoja net su elektrinius motorus skirtingose automobilio ašyse. Didesnis galios kiekis čia reikalingas ir dėl keturių ratų varymo sistemos ir kur kas daugiau elektroninių įtaisų kiekio apskritai.

Tesla modelis turės dar ir tokį dalyką kaip regeneracinė stabdymo sistema. Automobiliui stabdant, nuo stabdžių einanti šiluma įkraus kažkiek akumuliatorių atgal.

Žinoma, bet kokiu atveju vistiek reikės krauti automobilį krovimo stotelėje, jeigu norėsite vėl pilnai jį įkrauti.

Hibrido/elektrinio automobilio užvedimas išsikrovus

Kaip jau minėjome, dažniausiai hibrido elektrinę sistemą sudaro du pagrindiniai akumuliatoriai – didysis kuris bus atsakingas už “varomąją” sistemą ir mažesnis atsakingas už visus kitus priedus.

Įprastai tokio automobilio prikėlimas yra toks pats kaip ir paprasto varomo vidinio degimo varikliu, reikia prijungti pliusą su pliusu ir minusą su minusu. Tiesa, vertėtų pasiskaityti instrukciją automobilyje, ar nereikia dar atlikti kažkokių specifinių veiksmų.

Kitas dalykas – reikia neliesti aukštos įtampos komponentų. Jie bus prijungti oranžiniu laidu ir bus labai aiškiai matomi, juk nesinori vėliau išleisti daug pinigų juos taisant.

Tiesa, vis dėl kai kurių automobilių įkrovimas visiškai įkrovus skiriasi. Kraunant įprastu būdu į pliusą ir minusą galima padaryti labai rimtos žalos automobiliui. Tai galioja, pavyzdžiui “Tesla” modeliuose kur krovimas vyksta per priekinę bagažinę pakėlus kelias plokštes.

Dar vienas dalykas – negalima krauti elektrinio automobilio kitu elektromobiliu, kadangi taip galima labai rimtai pažeisti pačius svarbiausius automobilio komponentus.

Jeigu akumuliatorius nėra pažeistas, tuomet galima privažiuoti kitu automobiliu su dvylikos voltų akumuliatoriumi. Šiuo metu svarbi detalė yra ta, kad tai neturėtų būti elekromobilis, kadangi elektromobiliuose naudojamos dvylikos voltų sistemos nėra pritaikytos užvesti kitą automobilį. Tai darant galima sugadinti elektromobilį.

Vilkimas – pačiu blogiausiu atveju

Jeigu atsidūrėte tokioje situacijoje, jog jūsų hibridinis automobilis nebeturi jokio galios šaltinio, o iki artimiausios stotelės – šimtai kilometrų, beliks tik mašinos tempimas.

Kadangi beveik visos sistemos pilnuose hibriniuose/elektriniuose automobiliuose būna paremtos akumuliatoriaus veikla, tokią transporto priemonę reikės vilkti evakuatoriumi (tralu) kur automobilio ratai nelies žemės. Kitu atveju galima sugadinti ratų sistemą jei versime ratus suktis kuomet neveikia ne viena sistema.

Pats užvažiavimas taip gali sukelti tam tikrų problemų. Įprastai, kaip žinia, jungiame N pavarą ir galime užtempti automobilį. Tačiau tokie automobiliai kaip “Toyota Prius” jos neturės, todėl reikės specialios platformos su ratais, gebančios užkelti automobilį ant tralo.

Dauguma “Tesla” modelių turi specialų transportavimo rėžimą kuris atitinką N pavarą paprastame automobilyje. Tiesa, šis rėžimas vistiek yra jungiamas iš centrinės automobilio konsolės, taigi norint jį įjungti reikės įkrauti bent mažąjį akumuliatorių.

Pabaigai

Taigi, nesvarbu kokios prigimties elektrinį automobilį ar hibridą vairuoti, jo “prikėlimas” gali sukelti daug galvos skausmo ir reikės kviestis techninę pagalbą. Nenorintiems turėti panašių vargų, geriausiai pirkti įprastą automobilį.

Kaip vertintumėte šį straipsnį?

Vidutinis įvertinimas 5 / 5. Balsų skaičius: 1